زاکرورس

چرا باید به‌نشانۀ اعتراض دور فیس‌بوک را خط کشید
مترجم: سارا دوراندیش
طرح: فورچون

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، شاید در کسوتی جدید ظاهر شده باشد اما همچنان همان امپراطور قبلی است. زاکربرگ در اقدامی که نباید حواس ما را از شکست‌های جدی و گستردۀ شرکت فیس‌بوک منحرف کند محصول جدیدش را علم کرده است. پیش از آنکه اصلاً سمت «متاورسِ» فیس‌بوک برویم، یادمان باشدکه زاکربرگ اول باید به چند سؤال مهم پاسخ دهد. اما ما، آگهی‌دهندگان و مصرف‌کنندگان، پیش از پاسخ‌های زاکربرگ ‌باید به‌نشانۀ اعتراض دور معرکه‌ای را که یک ویرا‌ن‌شهر دیجیتالی می‌نماید خط بکشیم.

فرانسیس هاگن، مدیر سابق محصولات فیس‌بوک، با افشای [ده‌ها هزار صفحه از] «اسناد داخلی فیس‌بوک» نشان داد که این شرکت نه به فکر مردم که به فکر منافع خودش است. بی‌جهت و تصادفی نبود که زاکربرگ به یک‌باره‌ نام تجاری‌ شرکت را به «متا» تغییر داد. هرچند متاورسِ زاکربرگ (یا شاید «زاکرورس») تا بخواهید مضحکۀ عام و خاص شده ولی او گمان می‌کند اگر بتواند توجه مشتریان را به تازه‌ترین محصولش جلب کند می‌تواند حواس‌ها را از خیل رسوایی‌هایی که فیس‌بوک به بار آورده پرت کند.

حقه‌ای عالی در مقیاس جهانی مثل آسِ ورق‌بازها که اتفاقاً مؤثر از کار درآمد. اخطارهای فرانسیس هاگن الآن که بازمی‌بینیم اخبار وقایع گذشته است و حال آنکه متاورس امروز بیت‌الغزل محبوب همگان شده است. برای زاکربرگ فقط مهم است که حرف‌های کارمند سابق او برود به پانویس‌های چرخۀ ۲۴ساعته اخبار گذشته. تغییر نام تجاری فیس‌بوک به «متا» ترفند مدیران این شرکت بود که خودشان را رهبر یا حتی پیشرو این عرصه جا بزنند. فیس‌بوک شک ندارد که از این طریق ارزش سهامش را بالا می‌برد (در روز اول [اعلان رسمی تغییر نام فیس‌بوک به متا] سهام شرکت ۱.۵ درصد رشد کرد)، سرمایه‌گذارانش را راضی می‌کند و سلطه‌‌اش را بر آنچه شاید آیندۀ اینترنت باشد به رخ می‌کشد.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان