غول‌ها و نیروهای کمکی

نگاهی به سریال‌های روزنامه‌نگاری ــ قسمت پایانی
نمایی از سریال «وراثت»

بازخورد: در قسمت اول به معرفی و بررسی سریال‌هایی پرداخته شد که بیشتر بر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و در کل حرفۀ روزنامه‌نگاری تمرکز داشتند. در این قسمت به معرفی و بررسی سریال‌هایی پرداخته می‌شود که بر گردانندگان صنعت رسانه و سرگرمی متمرکزند و به کاوش در زندگی و روابط سرمایه‌گذاران رسانه‌ها می‌پردازد، همچنین سریال‌هایی که به نقش رسانه‌ها در پیشبرد رویدادهای واقعی اختصاص دارند، و نیز سریال‌هایی که در آن‌ها حرفه روزنامه‌نگاری فقط ابزاری است در خدمت داستان.

غول‌های پشت پرده

رسانه‌ها فقط از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تشکیل نمی‌شوند، بلکه سرمایه‌گذاران نیز در شکل‌گیری یک شبکه خبری یا تحریریه روزنامه‌ نقش دارند. اهمیت غول‌های صنعت رسانه از زمانی که داستان‌های مربوط به حرفۀ روزنامه‌نگاری بر سر زبان‌ها افتاد در کانون توجه فیلم‌سازان بوده است، در سریال‌هایی چون فلز داغ یا Drop the Dead Donkey. سریال وراثت از دیگر سریال‌هایی است که تمرکز اصلی خود را بر گردانندگان صنعت رسانه و سرگرمی می‌گذارد و به کاوش در زندگی و روابط سرمایه‌گذاران رسانه‌ها می‌پردازد. پخش سریال وراثت سوم ژوئیه ۲۰۱۸ از شبکه «HBO» آغاز شد و به‌تازگی فصل سوم آن به پایان رسیده است. داستان سریال وراثت حول زندگی «لوگان روی» غول دنیای رسانه و رابطۀ او با فرزندانش می‌گردد که برای جانشینی او به جان هم افتاده‌اند.

پیش از آغاز پخش فصل اول سریال وراثت، جسی آرمسترانگ، خالق سریال اعلام کرد که خانواده‌ی روی صرفاً شخصیت‌هایی داستانی‌اند و بر اساس شخصیت یا خانواده‌ای مشخص و به‌خصوص ساخته نشده‌اند. آرمسترانگ خانوادۀ روی را ترکیبی می‌داند از شخصیت‌های مختلفی چون روپرت مرداک، ویلیام هرست، دونالد ترامپ و حتی ملکه الیزابت دوم. او در مصاحبه‌ای با نشریه ورایتی در سال ۲۰۱۸ گفت: «داستان‌های زیادی در دنیای واقعی بر سر مسئله جانشینی وجود دارند. ما می‌خواستیم برداشت خودمان را از هر داستان خوب و پرمایه‌ای در مورد وراثت و رسانه و سیاست نمایش دهیم.» آدام مک‌کی تهیه‌کننده سریال ازجمله نکات جالب توجه فیلمنامۀ آرمسترانگ را بحث پیرامون این پرسش می‌داند که «اگر قرار باشد قدرت در میان اعضای نسبی چنین خانواده‌های ثروتمندی منتقل شود چه اتفاقی می‌افتد و این موضوع چه تأثیری بر دنیای اطراف آن‌ها می‌گذارد؟» مک‌کی اضافه می‌کند که «در میان چنین خانواده‌های ثروتمند و اعیانی خانواده‌های دنیای رسانه جذاب‌ترین و دراماتیک‌ترین‌شان هستند».

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان