«متاورسِ» زاکربرگ، کابوسی ویرانشهری

افول اقتصاد گیگ، سرخوشی اقتصاد سرگرمی
مترجم: اشکان صباغ
طرح: آنالیتیکس ایندیا مگزین

درحالی‌که همتایان مارک زاکربرگ مشغول طرح‌هایی مانند سفرها و گشت‌زنی‌های میان‌سیاره‌ای هستند، او رؤیای دیگری در سر می‌پروراند: ورود به فضای سایبری. همه اربابان سیلیکون‌ولی به‌نحوی با واقعیت زمینی وداع کرده‌اند. در این بین، نقشه ایلان ماسک و جف بزوس این است که عملاً کره زمین را ترک کنند ولی زاکربرگ در صدد برنامه‌ریزی برای یک تجربه زمینی بهتر است ــ تجربه‌ای که سازماندهی‌اش با فیس‌بوک است.

ژوئیه سال گذشته، زاکربرگ اعلام کرد که فیس‌بوک برنامه دارد در پنج سال آینده به یک شرکت «متاورس» بدل شود. گویا قرار است که این غول رسانه اجتماعی کم‌کم به پلتفرم همه‌جانبه و فراگیری بدل شود که تمام وجوه زندگی بشری را پوشش می‌دهد، از روابط و کار گرفته تا تجارت و سرگرمی.

ممکن است این ایده به‌نظرتان مبهم باشد، که البته حق هم دارید، چون متاورس به اختاپوس هزارپایی می‌ماند که هیچ شکل مشخصی ندارد. خیلی‌ها آن را وب ۳/۰ می‌نامند. زاکربرگ در مصاحبه‌اش با سایت وِرج (Verge) گفته‌است: متاورس «جانشین اینترنت سیار خواهد شد. متاورس شکل مجسمی از اینترنت است که شما دیگر از بیرون نگاهش نمی‌کنید، بلکه درون آن هستید».

سپتامبر سال گذشته، زاکربرگِ کبیر برای تبلیغ متاورسش، با آن پلیور کلاهدار معروفش در برنامه خبری سی‌بی‌اس شرکت کرد و آنجا با راه انداختن یک بازی «اگه گفتین این چیه»، در صدد معرفی اپلیکیشن جدید فیس‌بوک، هورایزن وُرک‌رومز (Horizon Workrooms)، برآمد و معنای واقعی «درون اینترنت» بودن را شرح داد.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان