متاورس کجاست؟

مترجم: فرزاد صالحی
طرح: Gemini

از گفته‌های مدیرانی مانند مارک زاکربرگ یا ساتیا نادلا چنین برمی‌آید که متاورس آینده اینترنت است. یا شاید یک جور بازی ویدیویی است. شاید هم نسخه مزخرف و آزارنده‌ای از زوم باشد؟ هرچه هست، توصیفش دشوار است.

این روزها، حرف‌زدن درباره «متاورس» کمابیش شبیه حرف‌زدن درباره مفهوم «اینترنت» در دهه ۱۹۷۰ است. در آن دوران، با اینکه اجزای سازنده این شیوۀ ارتباطی جدید را می‌شناختیم، هیچ‌کس نمی‌دانست آخرش چه چیزی از آب در خواهد آمد. به‌عبارت دیگر، همه می‌دانستند که پدیده‌ای به نام «اینترنت» در حال ظهور است اما کسی نمی‌توانست با قطعیت بگوید که آخرش چه می‌شود. از طرف دیگر، جنجال‌های تبلیغاتی زیادی نیز درباره متاورس راه افتاده است. اقدام اپل در جهت محدودکردن ردیابی آگهی‌های تبلیغاتی، مشخصاً به زیان فیس‌بوک تمام شد و جایگاه این شرکت را متزلزل کرد.

«متاورس» به چه معناست؟

برای درک شدت ابهام و پیچیدگی مفهوم «متاورس» می‌توانید از این تمرین ذهنی کمک بگیرید: در ذهن‌تان یک جمله با «متاورس» بسازید، سپس به‌جای «متاورس»، بگذارید «فضای سایبری». در ۹۰درصد موارد، این جایگذاری تغییری در کلیت معنای جمله ایجاد نمی‌کند. دلیلش هم این است که در حال‌ حاضر، متاورس به فناوری خاصی اشاره ندارد، بلکه تغییر گسترده‌ای را توصیف می‌کند که قرار است در نحوه تعامل ما با فناوری ایجاد شود. پس چه‌بسا روزی فرارسد که به‌رغم تداول فناوری مربوط به آن، خود این اصطلاح منسوخ شود.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان