تجربه آموزش مجازی در سال اخیر

نظارت و خصوصی‌سازی آموزش به‌بهانه همه‌گیری کرونا

تصویرسازی: نیویورک تایمز

یک سال است که همه‌گیری کرونا زندگی‌ها را تغییر داده است. بنا به آمار رسمی و آنطور که سخنگویان و مسئولان می‌گویند «آمار قطعی» تلفات دارد به ۵۰هزار می‌رسد اما همین سخنگویان در ادامه اشاره می‌کنند که آمار واقعی مرگ‌ومیرها بسیار بیش از این است. همه‌گیری کرونا تجربه‌ای دردناک از تعلل‌ها و سیاست‌های نادرست و ناتوانی گردانندگان وضع در کنترل بحران بود. یکی از مسایل مهمی که در یک سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت و برنامه‌ها و شعارها و مشکلات بسیار به‌همراه داشت، موضوع ارایه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان و دانشجویان بود.

دو وزارتخانه مهم در دولت، در کنار ده‌ها ارگان و دستگاه دیگر و البته ثروتمندانی که بخش خصوصیِ آموزش را شکل داده‌اند، هر یک به‌نوبه خود با ابداع اصطلاحاتی جدید یا دست‌بردن به آنچه پیش‌تر جا انداخته بودند، از تبدیل تهدید به فرصت و رزمایش آموزش مجازی و رونق آموزش و غیره گفتند. با این‌حال در فقدان مطالعات مستقل درباره سیاست‌های آموزشی دولت، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی و چاپی، می‌توان تصویری از مشکلات آنچه به نام آموزش مجازی در جریان است یافت.

کابوس کووید ـ ۱۹

اگر از نمایش محدودیت‌های به‌اجرا‌درآمده در نیمه دوم آبان بگذریم، وضعیت مدیریت آموزش در کشور، تصویری از توانمندی‌ها و ضعف مدیریت کلان را نشان می‌دهد.

پس از اعلام دیر هنگام ورود ویروس کشنده به کشور، مدارس برای مدتی به‌دلیل فرارسیدن نوروز تعطیل شدند. پس از آن جوی از سردرگمی و بی‌نظمی بین کارکنان بخش آموزش و دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده‌ها حاکم بود.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان