اقتصاد سیاسی بازی‌های جنگی

تولید تاریخ و یاد در بازی‌های ویدیویی نظامی

مترجم: فرزاد صالحی
طرح: نمایی از بازی ویدیویی «بلک میسا»

در سال‌روز آتش‌بس جنگ جهانی دوم در سال ۲۰۱۸، حساب کاربری مجموعه بازی «Halo» توییت زد: «به افتخار همه کسانی که در نیروهای مسلح کشورمان خدمت کرده و می‌کنند ــ با تشکر #روزکهنه‌سربازان». این توییت با عکسی همراه بود که در آن، شخصیت نمادین این بازی، مستر چیف، به یک هواپیمای نظامی در حال پرواز نمایشی سلام نظامی می‌داد. این حساب کاربری سال‌ها بود که بی‌سروصدا و به‌دور از حاشیه به‌ تبلیغ محصولاتش می‌پرداخت، ولی این توییت نشان داد که انگار مدیران بِرند معروفی مثل «Halo» حمایت ارتش آمریکا را امری غیرسیاسی و بی‌حاشیه تلقی می‌کنند و این سؤال‌برانگیز است. همچنین، داده‌های فروش بازی‌های رایانه‌ای در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهند که مجموعه بازی‌های ویدیویی «Call of Duty» در ده سال اخیر، از پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی بوده ‌است. این دو نمونه به‌خوبی گویای فضای نظامی‌زده بازی‌های ویدیویی‌اند. بازی‌های جنگی از این جهت که هم بازنمایی‌هایی از جنگند و هم ژست‌هایی یادانگیز، توانسته‌اند بخشی از ذهنیت و درک جوامع و گروه‌ها را از منازعات تاریخی شکل دهند ــ آن‌ها یکی از ابزارهای سازماندهی درک و تصورات ذهنی ما از تاریخ و گذشته‌اند.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان