گزارش به خوانندگان در آستانه سومین سال انتشار

مجله بازخورد با شماره حاضر وارد سال سوم انتشار خود می‌شود. در دو سال گذشته انتشار بازخورد با سختی‌هایی بسیار همراه بود. سال 1397 هزینه کاغذ و انتشار مجله سر به فلک کشید و سال 1398، در کنار مشکلات سال گذشته، پر بود از حوادث غمبار و اسفناک که تا آخرین روز هم ذره‌ای از رنج و مصیبت مردم کم نشد. این مسایل در بازخورد نیز که مجله‌ای است تخصصی کمابیش انعکاس پیدا کرد. در این دو سال‌ سعی کرده‌ایم علاوه‌ بر پرونده‌هایی که طبق برنامه تولید می‌کنیم، گریزی هم بزنیم به مسایل روز و موضوعات جاری را از منظر ارتباطات و رسانه‌ها دنبال کنیم.

کانون توجه مجله در سال گذشته موضوعات «روزنامه‌نگاری» و «فناوری‌های نوین ارتباطی» بود. امسال نیز هر دو مضمون را دوش‌به‌دوش هم دنبال می‌کنیم و به زوایای مکتوم آ‌ن‌ها خواهیم پرداخت. جامعه ایرانی با آغوش باز پذیرای فناوری‌های ارتباطی و فضای دیجیتال است و در شرایطی که رسانه‌های جریان اصلی کاستی‌هایی جدی دارند و انتظارات را برآورده نمی‌کنند، این فناوری‌ها را تاحدی جایگزین رسانه‌های رسمی کرده است. البته به‌دلیل ماهیت و ویژگی‌های رسانه‌های جایگزین این جابه‌جایی به‌طور کامل رخ نداده است. بر این اساس، بازخورد در سال پیش رو نیز به‌سیاق سال‌های گذشته می‌کوشد به تشریح پیچیدگی‌های این فناوری‌ها و جنبه‌های ناپیدای روابط میان آن‌ها بپردازد.

اولویت ما در بازخورد تولید محتوای باکیفیت همراه با نگاه انتقادی است. در دنیایی که انواع و اقسام رسانه‌ها از هر سو مخاطبان را محاصره کرده‌اند و به هر قیمتی محصولات سیاسی و شرکتی خود را به آن‌ها می‌فروشند، مطالعه انتقادی رسانه و سازوکارهای حاکم بر آن‌ بیش‌ازپیش ضروری می‌نماید. در این راستا، در سال گذشته به‌تفصیل از منظر انتقادی به برخی پدیده‌های حوزه ارتباطات پرداختیم؛ پدیده‌هایی چون «کار گیگ» و «بازی‌کاری» و «مصرف برق بیت‌کوین و اینترنت» و «اینترنت بدیل» و «سئو» و «اپلیکیشن‌های مکان‌یاب» و «وب تاریک» و «الگوریتم‌ها».

در سال‌های اخیر از تعداد خوانندگان نشریات کشور بسیار کاسته شده و این امر در کنار فشار ناشی از افزایش هزینه‌های چاپ و تولید، باعث شده نشریات کشور همچنان در آستانه‌‌ای بحرانی به فعالیت خود ادامه دهند. مشکلات اقتصادی صنعت نشر در سال گذشته بر بازخورد نیز فشار زیادی آورد. بازخورد هیچ کمکی از نهادهای دولتی نمی‌گیرد و کل هزینه‌های مجله از تک‌فروشی و اشتراک و آگهی و کمک‌های حامیان مجله تأمین می‌شود. به هر حال، استقلال عمل هزینه‌هایی هم دارد. اگر خواننده مجله‌اید و مایلید همچنان برای شما مطلب تولید کنیم، بهترین راه حمایت خرید مجله و اشتراک است. طی دو سال گذشته، کاملا منظم هر دو ماه یک‌بار مجله را منتشر کرده‌ایم و امیدواریم این نظم را با همه موانع پیش رو حفظ کنیم.

سال گذشته انتشار مجله را با همکارانی جدید پیش بردیم که همکاری با ایشان مایه افتخارمان بود. در سال گذشته، در شیراز و رشت و اصفهان و کرمان نیز فروش مجله را در کتاب‌فروشی‌های منتخب آغاز کردیم. همچنین فروش نسخه دیجیتالی مجله نیز فراهم شد. در حال حاضر، در هرجای کشور که باشید می‌توانید با ارسال پیامک یا پیامی در شبکه‌های اجتماعی مجله، نسخه چاپی را درخواست کنید تا با پست رایگان به دست‌تان برسد. اکنون ‌امکان دسترسی به مجله در همه‌جای کشور مهیاست؛ چه در قالب چاپی چه دیجیتال.

و در آخر نیز از شما خوانندگان بازخورد و نظر لطف‌تان به مجله بسیار سپاسگزاریم. بهترین لحظات برای تحریریه و ناشر یک مجله زمانی است که از شهرهای دور و نزدیک تماس می‌گیرند و یک نسخه از مجله را درخواست می‌کنند. مجله تخصصی بازخورد اکنون علاوه بر کلانشهرها در شهرهایی مثل بیجار و جیرفت و شادگان نیز خواننده دارد و این مایه دلگرمی ماست و دست‌اندرکاران مجله را به ادامه راه امیدوار می‌کند.