نظارت بر رسانه‌ها و اعتماد در عصر رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی عمدتاً آمریکایی‌اند، کشوری که یکی از دو حزب سیاسی در یک نظام دوحزبی با کمترین علاقه به حقیقت دچار کژکارکردی
تصویرسازی: اکسیوس

وقتی رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر و فیس‌بوک برای همیشه حساب‌های کاربری دونالد ترامپ را تعلیق کردند، برای بسیاری از مخاطبان آمریکایی و خارجی این سؤال مطرح شد که آیا این کار آزادی بیان او را زیر پا گذاشته است. در عین حال، به این دلیل که ترامپ از رسانه‌های اجتماعی برای دورزدن رسانه‌های جریان اصلی استفاده می‌کرد، سؤالاتی درباره مسئولیت‌پذیری رسانه‌های اجتماعی پیش آمد. در این مقاله سعی کرده‌ام به دو سؤال در این باره پاسخ دهم. برای پاسخ‌دادن به آن‌ها ابتدا به‌طور مختصر معنی آزادی بیان را از زاویه‌ای که به دونالد ترامپ ربط پیدا می‌کند شرح داده‌ام. ترامپ در آن زمان، رییس بخش اجرایی حکومت آمریکا و یک چهره عمومی بود. مسئولیت رسانه‌ها در ایالات متحده به مفهوم آزادی مطبوعات و آزادی رسانه‌ها ارتباط می‌یابد. بحث من تشریح مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها و همچنین آزادی رسانه‌ها در ایالات متحده، در بافت خاص ساختارها و ارزش‌های اجتماعی و حقوقی و نظام‌های نظارتی و فرهنگی آمریکاست.

آیا حذف حساب کاربری ترامپ از رسانه‌های اجتماعی به آزادی بیان ربط پیدا می‌کند؟ پس از اینکه در پی حمله 6 ژانویه 2021 به کاخ کنگره، حساب کاربری ترامپ در رسانه‌های اجتماعی مسدود شد، هواداران او بحث آزادی بیان را پیش کشیدند. آیا ارتباط‌دادن این اتفاق به آزادی بیان درست است؟ می‌توان به این قضیه از دو زاویه نگاه کرد. ابتدا پاسخ کوتاهی به این سؤال می‌دهم: با اینکه هیاهوی هواداران ترامپ درباره آزادی بیان و متمم اول قانون اساسی آمریکا می‌تواند به‌خوبی حواس‌ها را از لحن و عمل خطرناک ترامپ پرت کند، حذف او از رسانه‌های اجتماعی ربطی به آزادی بیان یا متمم اول قانون اساسی ندارد. متن متمم اول قانون اساسی آمریکا چنین است:

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان