پادشاه لخت است

نگاهی به وضعیت تولید محتوا در وب‌سایت‌های گردشگری
طرح: وایرد

وضعیت تولید محتوا در حوزه گردشگری چندان مطلوب نیست. کسانی که با زیر و بم این حوزه و محتوای تولیدشده در آن آشنا هستند تأیید می‌کنند که فقر محتوا در حوزه گردشگری خلأ بزرگی ایجاد کرده است و کسانی این خلأ را پر کرده‌اند که نه آشنایی چندانی با مفاهیم اولیه گردشگری دارند و نه جاذبه‌های گردشگری ایران را می‌شناسند. آن‌ها فقط به ترفندها و قواعد «سئو» آشنا هستند. منظور شرکت‌های تولید محتوا و ارائه‌دهندگان خدمات سئو است، همان‌ها که نتیجه کارشان را با جستجوی هر کلیدواژه مرتبط با گردشگری می‌توان در صفحه اول گوگل مشاهده کرد. سئوکارها تخصصی دارند که امروز به کار بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین می‌آید، به کار گردشگری هم. از این‌رو اقبال به آن‌ها رو کرده است، چندان که در حال حاضر محتواهای زرد و سئوشده به مرجع اصلی در حوزه گردشگری بدل شده است. مطالب حوزه گردشگری اغلب به‌صورت کپی‌شده و بدون صحت‌سنجی اطلاعات و با تکیه بر ترفندهای سئو به‌روزرسانی و منتشر می‌شوند. اما تولید محتوا در حوزۀ گردشگری در عین سادگی ظرافت‌های تعیین‌کننده‌ای دارد که در محیط آنلاین فارسی توجه چندانی به آن نمی‌شود.

البته هستند پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی که محتوایی قابل قبول در حوزۀ گردشگری تدوین و ارائه می‌کنند. این سایت‌ها بر کیفیت و صحت محتوا تأکید دارند نه کمیت و رتبه سایت در موتورهای جست‌وجو، که باعث شده است اغلب در غوغای سئو گم ‌شوند. هرچند کسانی که به‌دنبال اطلاعات تخصصی و دقیق گردشگری‌‌اند خوب می‌دانند این اطلاعات را از کجا پیدا کنند. با وجود این، پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی گردشگری که محتوایی استاندارد تولید می‌کنند، در میان مخاطبان عام چندان شناخته‌شده نیستند.

آدرس‌های غلط

طبق برخی آمارها فقط چهار درصد از محتوای تولیدی ــ در همه حوزه‌ها ــ در فضای وب فارسی اختصاصی و ارزشمند است. اگر حتی نگاهی بدبینانه به این آمار تخمینی داشته باشیم، با بررسی محتوای ارائه‌شده در فضای وب فارسی دستگیرمان می‌شود که وضعیت تولید محتوا در این فضا به‌طور کلی چندان مطلوب نیست. در حال حاضر، اغلب محتوایی که در این سایت‌ها منتشر می‌شود علاوه بر خطاهای تایپی و املایی و انشایی، واجد اطلاعات اشتباهی است که مخاطب را گمراه می‌کند. محض نمونه، چندی پیش یکی از این سایت‌ها در مطلبی مربوط به ارگ بم تصویری از ارگ تاریخی رایِن منتشر کرده و در معرفی آن نوشته بود: «ارگ بم نخستین شهر تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.» اولاً، ارگ بم در پروندۀ ثبت جهانی تحت عنوان «ارگ تاریخی بم و منظر فرهنگی آن» ثبت شده است و در ثانی نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی شهر تاریخی یزد است.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان