گزارش به خوانندگان در آستانۀ پنجمین سال انتشار

انتشار مجله بازخورد، با شماره حاضر، وارد سال پنجم شد. بسیار جای خوشوقتی است که توانسته‌ایم در این مدت، کاملاً مستقل، مجله‌ای در حوزه‌های فرهنگ و فناوری و ارتباطات منتشر کنیم، خاصه در دوران کیابیای ‏فناوری‌های ارتباطی که نگاه چپ به آن‌ها نمی‌توان کرد. در این سال‌ها تلاش کرده‌ایم موضوعات و پدیده‌های جدید عرصه‌های ارتباطات و فناوری دیجیتال را نقد و بررسی کنیم.

در سرمقالۀ اولین شمارۀ سال گذشته قول دادیم سامانۀ اشتراک دیجیتال مجله را در اوایل سال راه‌اندازی کنیم. در نیمۀ اول سال به وعده‌مان عمل کردیم. اینک خوانندگان مجله بازخورد می‌توانند با هزینه‌ای بسیار کمتر از اشتراک نسخۀ چاپی مشترک وب‌سایت مجله شوند و علاوه بر شماره‌های جاری، به آرشیو تمامی نسخه‌های سال‌های گذشته نیز به‌صورت مدون و دسته‌بندی‌شده دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، امکان اشتراک دیجیتالِ یک‌ماهه و سه‌‌ماهه و شش‌ماهه و یک‌ساله در وب‌سایت فراهم است. خوشبختانه استقبال از اشتراک دیجیتال وب‌سایت بازخورد فراتر از حد انتظار بود. گرچه همه شنیده‌ایم که خوانندۀ ایرانی به محتوای رایگان عادت کرده است و رغبتی به پرداخت هزینه‌ برای محتوای آنلاین ندارد، استقبال از اشتراک دیجیتال به ما ثابت کرد خواننده حاضر است بابت محتوای مطلوب پول بپردازد و از نشریه‌ای مستقل حمایت کند. از مشترکان و همراهان وب‌سایت بازخورد صمیمانه متشکریم.

سال ۱۴۰۰ نیز همچون سه سال گذشته از نظر اقتصادِ رسانه سال بدی بود و هزینه‌های انتشار مجله به‌طور سرسام‌آوری بالا رفت. نتیجۀ افزایش هزینه‌ها را در قیمت نسخۀ چاپی سال پنجم مجله می‌بینید. دریغ که بی‌ثباتی اقتصادی و تورم افسارگسیخته در تهیه مواد اولیه و خدمات باعث شد هزینه انتشار مجله نیز همچون هر کالای فرهنگی دیگری افزایش یابد. اما امیدواریم، همچون سال‌های پیش، همراه بازخورد بمانید و یقین داشته باشید که اولویت اول و آخر ما حفظ کیفیت مطالب است.

سال گذشته را با نقد رسانه‌های اجتماعی آغاز کردیم و از سیم‌کشی مغز کاربران گفتیم، به بررسی ابعاد مختلف بازی‌‌های رایانه‌ای، از فراگیرترین رسانه‌های جهان، پرداختیم (از تاریخ تا اقتصاد سیاسی و جامعه‌شناسی و تأثیرات بازی‌های ویدیویی بر مغز)، در کنار معرفی مقولۀ پساانسان و بررسی سیلیکون ولیِ چین. سال را نیز با بررسی تحولات صنعت رسانه و رسانه‌های شرکتی و اقتصاد سیاسیِ رسانه و ارتباطات به پایان رساندیم. وانگهی، در سال گذشته تلاش کردیم در کنار بررسی مسایل اصلی ارتباطات و فناوری‌های ارتباطی و دیجیتال و روزنامه‌نگاری به مسایلی بپردازیم که سنتاً در حوزه ارتباطات حاشیه‌ای به نظر می‌آیند و، به‌اشتباه، مسایلی ثانوی قلمداد می‌شوند. برای نمونه، پروندۀ اصلی بازخورد 23 به رمان علمی‌تخیلی «تل‌ماسه» و فرانک هربرت اختصاص داشت و در بازخورد 19 به نقد «ابرقهرمان‌ها» پرداختیم. ما بر این باوریم که عرصه‌هایی چون ادبیات علمی‌تخیلی و سینما و سریال تلویزیونی و فلسفه و جامعه‌شناسی نه‌تنها در علوم ارتباطات و رسانه غریبه و حاشیه‌ای نیستند که جایگاهی ارزشمند در این حوزه دارند و قدر موضوعات سنتاً اصلیِ علوم ارتباطات شایسته توجه‌اند.

اکنون به شمارۀ 25 و سال پنجم بازخورد رسیده‌ایم. امسال نیز تأکیدمان بر تولید متن باکیفیت است. تمام تلاش‌مان را در این راه خواهیم کرد. امیدواریم خوانندگان نیز با همراهی و پیشتیبانی‌‌شان چراغ مجله را همچنان روشن نگه دارند.