اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی:

افسانه یا واقعیت؟

طرح: Psycom Net

اگر سروکارتان به شبکه‌های اجتماعی افتاده باشد حتماً با مفهومی به نام اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی آشنا هستید و اگر هم تاکنون نیفتاده باشد سؤال بزرگ‌تری مطرح می‌شود: در چند سال گذشته کجا بوده‌اید؟!

شاید خودتان یا یکی از نزدیکان‌تان از کسانی باشید که نمی‌توانند دست از شبکه‌های اجتماعی و تورق آن‌ها بردارند. حتی در میانه بحثی جدی حتماً ثانیه‌ای بی‌اراده فید فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام خود را مرور می‌کنند. شاید کسانی را بشناسید که زمان زیادی را صرف ارسال متن یا تصویر در این شبکه‌ها می‌کنند، و سپس با وسواس تک‌تک واکنش‌ها را دنبال می‌کنند و حتی به روش‌های مختلف شما را وادار به واکنش به آن محتوا می‌کنند. آن‌ها حتی به تک‌تک واکنش‌های احتمالی شما به فرستاده‌های خویش و دیگران واکنش نشان می‌دهند و با دقت به‌دنبال این هستند که شما چه فردی را دنبال یا چه پستی را لایک کرده‌اید.

شاید کسانی را بشناسید که حتی وقتی مشغول مرور و فرستادن محتوا در این شبکه‌ها نیستند به این فکر می‌کنند چطور باید پست بعدی خود را بسازند، از چه زاویه‌ای از خود یا دور و اطراف‌شان عکس بگیرند، چه متنی را زیر عکسی بگذارند و فلان نوشته یا عکس چه واکنش‌های احتمالی را ایجاد می‌کند و آن‌ها باید چه جوابی به آن واکنش‌های احتمالی بدهند. ممکن است با کسانی آشنا باشید که بخشی از وقت مفید زندگی روزمره خود را بدون دلیل خاصی در این فضا سپری می‌کنند و سپس از نداشتن وقت برای رسیدگی به کارهای ضروری می‌نالند. شاید در میهمانی بوده باشید که جمعی که پس از مدتی طولانی گرد هم آمده‌اند، یک باره با هم سکوت می‌کنند و سر در گوشی‌های خود فرو می‌برند و با اینکه همگی دور هم نشسته‌اند به ارسال پیام از طریق یکی از این شبکه‌ها مشغول می‌شوند و از آن طریق معاشرت می‌کنند.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان