فصلنامه به‌جای دوماهنامۀ بازخورد

مجله بازخورد در چهار سال گذشته به‌طور منظم هر دو ماه یک‌بار منتشر شده است. سال پنجم را نیز با همین نظم آغاز و ‏شمارۀ ‌‏۲۵ را منتشر کردیم. در سرمقالۀ شماره ۲۵، به‌سیاق سرمقاله‌های اول هر سال، گزارشی از عملکرد مجله در سال گذشته ارایه کردیم و از برنامه‌های آینده نوشتیم. اما متأسفانه در این سرزمین همه‌چیز ‏تابع ‏برنامه‌ریزی و تلاش شما نیست.

در ماه‌های اخیر هزینه‌های انتشار مجله‌ای مستقل که متکی است به ‌تک‌فروشی و حق اشتراک و ‏آگهی به‌‏حدی افزایش یافت ــ و متأسفانه همچنان نیز ادامه دارد ـــ که چاره‌ای برایمان نماند جز جست‌وجوی راهی برای کاهش هزینه‌ها. با برآورد راه‌های پیش رویمان ــ که البته گزینه چندانی هم نداشتیم ــ به این نتیجه رسیدیم که اگر «دوماهنامه» بازخورد را به «فصلنامه» تبدیل کنیم شاید مجله آسیب کمتری ببیند و زنده بماند. انتشار مجله در قالب «فصلنامه» فعلاً، شاید برای مدتی کوتاه، بخش ‏کوچکی از هزینه‌های ناعادلانه و پیشی‌بینی‌ناپذیر را جبران ‌کند.
از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ بازخورد به‌طور منظم در اولین روز ماه‌های زوج منتشر شده است. بدون شک، به‌هم خوردن نظم انتشار هم برای شما خوانندگان و هم برای ما در تحریریه تجربه تلخی است اما در شرایطی که از شماره اول تا امروز هزینۀ کاغذ و چاپ مجله بیش از ۱۰ برابر شده است و هزینه‌های جانبی نظیر هزینه ارسال با پست نیز بیش از سه برابر، باید این تلخی را چشید تا زنده ماند. فعالیت فرهنگی در ایران کار بسیار دشواری است و اگر با حفظ کیفیت و معیارهای حرفه‌ای و اخلاقی، به‌دور از ایجاد هیاهو و جلب‌توجه غیرعادی، و با دوری از رانت و آلودگی‌های اقتصادی و سیاسی انجام شود به کاری شاق می‌ماند و زحمت فراوانی دارد، که معمولاً نه اجر مادی دارد و نه حتی معنوی.

با وجود این، تا روزی که مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات احتمالی ما را از پا نیندازد تلاش می‌کنیم چراغ رسانه‌ای با دیدگاه انتقادی به فرهنگ و فناوری و ارتباطات را روشن نگه داریم. منتی هم بر کسی نیست و، بدون غوغا و اغراق، سعی می‌کنیم وظیفه روزنامه‌نگارانه‌مان را انجام دهیم و به بحث و نقد و معرفی مقولات و مباحث جدید این حوزه بپردازیم.

بازخورد از شماره حاضر (شماره ۲۶) فصلنامه می‌شود. شما خوانندگان گرامی شماره قبلی مجله (شماره ۲۵) را شماره بهار ۱۴۰۱ و شماره پیش رو را شماره تابستان ۱۴۰۱ در نظر بگیرید. انتشار فصلنامه اقتضائات خاص خود را دارد که کمی با قالب ماهنامه و دوماهنامه متفاوت است. بنابراین تاحدودی در شکل و ساختار مطالب تغییراتی حاصل خواهد شد. محض نمونه، مطالب طولانی‌تر فرصت انتشار بیشتری خواهند داشت. با این‌حال، تبدیل دوماهنامه به فصلنامه نه‌تنها از کیفیت مجله نخواهد کاست که تلاش ‏خواهیم کرد با افزودن بخش‌هایی تازه رضایت شما را همچنان جلب کنیم، ازجمله از شمارۀ پاییز بخش داستان کوتاه علمی‌تخیلی به مجله اضافه خواهد شد، که ترجمه‌ای خواهد بود از آثار مطرح و شناخته‌شده نویسندگان علمی‌تخیلی. در آخر، امید داریم این تغییرات در نظم انتشار مجله موقتی ‏باشد و ‏به‌زودی به نظم انتشار قبلی بازگردیم. از تاریخ آموخته‌ایم امید راستین نه داراییِ فاتحان که از آنِ نومیدان است.‏