واژه بازیکاری برخاسته از صنعت رسانه دیجیتال است. اولین بار از این تعبیر در سال 2008 استفاده شد اما بهکارگیری گسترده این واژه به نیمه دوم سال 2010 باز میگردد که تعدادی از دستاندرکاران صنعت و برخی کنفرانسها باعث شدند این واژه رواج عام پیدا کند. با این همه، این واژه هنوز هم واژهای بسیار مناقشهبرانگیز است. حتی سرفصل ویکیپدیای این واژه هم مناقشهبرانگیز است. درون صنعت رسانههای دیجیتال و بازی، نارضایتی از برخی کاربردهای این واژه باعث شده طراحان بازی واژههای دیگری را برای توصیف کار خود به کار بگیرند (مثلا طراحی بازیگونه) تا نارضایتی خود را نسبت به دلالتهای منفی این واژه نشان دهند.