نه آن‌قدر خوب، نه آن‌چنان بد

گزارشی از تجربۀ آموزش مجازی به‌بهانه بازگشایی مدارس
طرح: نیویورک تایمز

اولین اقدام در برابر شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا چیزی نبود جز قرنطینه خانگی. اما قرنطینه به زندگی‌ اتمیزۀ افراد در جامعه دامن زد و آثاری سوء بر جای گذاشت. در این میان، دانش‌آموزان آسیب به‌مراتب بیشتری متحمل شدند، چه از لحاظ درسی چه از لحاظ روحی و عاطفی. وانگهی، کار معلمان نیز نسبت به گذشته سخت‌تر شد. در ایام قرنطینه که آموزش در مدارس به‌صورت مجازی و آنلاین بود، بیش از پانزده میلیون دانش‌آموز در ایران مشغول تحصیل بودند که شمار آن‌ها نسبت به سال‌‌های گذشته افزایش یافته است.

کلاس آنلاین، چالش بزرگ معلمان

کلاس‌های مجازی کار معلمان را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرد. آقای توکلی، معلم دوره راهنمایی در منطقه پنج تهران، در این باره می‌گوید: «دوری دانش‌آموز از معلم نه‌تنها به سطح آموزشی محصل ضربه زد که انگیزه معلم را هم برای ادامه تدریس پایین ‌آورد.» بی‌تفاوتی و عدم واکنش دانش‌آموزان به سؤالات و حرف‌های معلم در کلاس آنلاین باعث ‌شد حتی معلمان نیز دلتنگ آموزش حضوری در مدارس شوند، زیرا شور و شوق دانش‌آموزان در مدارس به فرایند آموزش کمک می‌کند. کلاس‌های آنلاین معلمان را به چالشی بزرگ دعوت کرد. در ایام قرنطینه آموزش دانش‌آموزان با تشکیل کلاس‌های آنلاین در برنامه‌های مختلف اینترنتی دنبال شد که مزایایی هم داشت. آقای توکلی می‌گوید: «از بزرگ‌ترین مزایای کلاس مجازی جلوگیری از اتلاف وقت معلم و محصل در رفتن به مکان آموزشی بود. ضبط‌کردن کلاس‌ها و تماشاکردن آن‌ها به‌صورت آفلاین نیز کمک کرد دانش‌آموز اگر در زمان برگزاری کلاس به مشکل خورده بود از برنامه کلاس و درس عقب نماند.» اما معلمان معایب کلاس آنلاین را بیش از محاسن آن می‌دانند. به‌نظر آقای باقرزاده، معلم دوره راهنمایی در تهران، «یکی از معایب آموزش مجازی این است که معلم بر کلاس تسلط کامل ندارد».

اکثر معلمان بر این باورند که دو دسته دانش‌آموز داریم: کسانی که درس را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند و همیشه آماده در کلاس حاضر می‌شوند و کسانی که چندان اهل درس نیستند و با شرایط مدرسه به‌سختی کنار می‌آیند. در کلاس‌های مجازی هم این تفکیک برقرار است. بنا به تجربه شخصی‌ام، حداکثر نیمی از دانش‌آموزان حضور پررنگی در کلاس آنلاین و دغدغه درس و نمره داشتند و به سؤالات معلم پاسخ می‌دادند. اما به‌گفته معلمان، سطح آموزشی کلی دانش‌آموزان از لحاظ نمره در کلاس مجازی اختلاف زیادی با هم نداشت. خانم کاظمی، معلم دوره راهنمایی در تهران، می‌گوید: «اگر در ابتدای سال دانش‌آموزی وضعیت درسی خوبی داشت در ادامه سال افت می‌کرد. انگار فضای کلاس آنلاین با دانش‌آموز درس‌خوان و سطح بالا سازگار نیست و او در کلاس آنلاین هیچ ثباتی در درس‌خواندن ندارد.»

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان