رازهای مگوی تل‌ماسه‌ها

گفت‌وگوی ویلیس ای مک‌نِلی با فرانک هربرت درباره رمان تل‌ماسه
مترجم: صالح نجفی

این نوار را به تاریخ سوم فوریه ۱۹۶۹ در منزل فرانک هربرت ضبط می‌کنیم، در فِرفاکسِ کالیفرنیا. فرانک و همسرش بورلی اینجا کنار من نشسته‌اند. من، دکتر ویلیس ای مک‌نِلی از دانشکدۀ ادبیات انگلیسی شهر فولِرتِن ایالت کالیفرنیا. همین‌طور نشسته‌ایم و دربارۀ قصه‌های علمی‌تخیلی یا به تعبیری افسانه‌های علمی گپ می‌زنیم. همه می‌دانید که فرانک هربرت نویسندۀ رمان تل‌ماسه است که نخستین بار در سال ۱۹۶۵ منتشر شد. او رمان‌های دیگر بسیاری در ژانر علمی‌تخیلی نوشته است.

* * * * *

ویلیس ای مک‌نِلی: فرانک، امکانش هست کمی درباره ریشه‌های قصۀ تل‌ماسه برای‌مان صحبت کنی؟ کمی پیش از آغاز ضبط گفت‌وگومان این بحث را شروع کردی و گفتی می‌توانی به ما بگویی نطفۀ این رمان کی و چگونه بسته شد.

فرانک هربرت: بله بله. فکر اولیۀ رمان در مقاله‌ای نطفه بست دربارۀ شیوه‌های مهار کَثیب‌ها یا تپه‌های ماسه‌ای، رشته‌ارتفاع‌های شنی که بر اثر وزش باد و جابه‌جاشدن شن پدید می‌آیند (بنا داشتم مقاله‌ای در این باره بنویسم که هیچ‌وقت ننوشتم). واقعیتی که خیلی‌ها نمی‌دانند این است که ایالات متحده در این زمینه پیشتاز بوده است، در مهار حرکتِ تپه‌های شنی و تل‌ماسه‌ها. این کوشش همین‌جا شروع شد، در فلارِنس، اُریگِن. در سازمان جنگل‌داری ایالات متحده پروژه‌ای آزمایشی به این منظور تعریف کرده‌اند. این پروژه به‌قدری موفق بوده است که کارشناسانی از اقصی نقاط دنیا برای بازدید و الگوبرداری از آن به اینجا آمده‌اند، از شیلی و اسرائیل و هندوستان و پاکستان و بریتانیا و چند کشور دیگر…

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان