گیم‌های زنده در محیط استریم

نگاهی به سه کتاب جدید دنیای رسانه

بازی‌های رایانه‌ای یکی از جنبه‌های جذاب زندگی دیجیتال افراد به‌خصوص جوانان است. هنوز زوایای مختلفی از صنعت و فرهنگ گیم نامکشوف مانده که پژوهشگران درباره‌اش کار کنند و مقاله و کتاب بنویسند اما خود این صنعت مدام در حال پوست‌انداختن است. سال‌هاست که به‌مدد فناوری اینترنت سریع و توانایی پخش استریمینگ ویدیو، بسیاری از گیم‌ها نیز زنده برای کاربران سراسر دنیا پخش می‌شوند. در این بخش، نگاهی انداخته‌ایم به یکی از کتاب‌هایی که دراین زمینه منتشر شده است. دو کتاب دیگر نیز درباره زندگی دیجیتال در فیس‌بوک و جذابیت‌های روزنامه‌نگاری است. ‌

چرا روزنامه‌نگاری می‌کنم

روزنامه‌نگار در حرفه روزنامه‌نگاری باید ساعت‌های متمادی کار کند و کم‌کم در آن تبحر پیدا کند و به جایی برسد. شغلی است که دائم در حال تغییر است و معلوم نیست فردای رسانه‌ها چه شکلی باشد و روزنامه‌نگار باید خود را با این شرایط بی‌ثبات وفق دهد. اما چرا کسانی هستند که به این کار علاقه دارند و روزنامه‌نگار می‌شوند؟ آرون کیمبل تلاش کرده در کتاب چرا من روزنامه‌نگارم: ماجراهای شخصی کسانی که اخبار را پوشش می‌دهند به این سئوال پاسخ دهد.

کیمبل ویراستار این کتاب است و جستارهایی از روزنامه‌نگاران مختلف در حوزه‌هایی متفاوت را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها خواسته با روایت ماجرای شخصی واردشدن خود به حرفه روزنامه‌نگاری، بگویند چه چیزی آن‌ها را ترغیب کرده روزنامه‌نگار شوند. او سعی کرده نویسندگانی از طیف‌ها و جریان‌های مختلف انتخاب کند. کتاب از طرفی می‌خواهد با این تنوع نشان دهد حوزه رسانه بسیار متغیر و بی‌ثبات است و از سوی دیگر نیز ظرایف و شیرینی‌های این حرفه را به نمایش بگذارد. خواننده کتاب می‌تواند دریابد مسیر تبدیل‌شدن به یک خبرنگار، مجری، برنامه‌ساز، دبیر سرویس یا متخصص رسانه از چه راه‌هایی می‌گذرد. کتاب بیشتر به کار دانشجویان رشته روزنامه‌نگاری و کسانی می‌آید که می‌خواهند در آینده روزنامه‌نگار شوند.

گیم‌های زنده در قالب استریم

صنعت گیم در جهان، با پیشرفت‌هایی که در سرعت اینترنت و فناوری استریمینگ حاصل شده، هر روز شاخه‌های جدیدی پیدا می‌کند. یکی از این شاخه‌ها که با پیدایش وب‌سایت‌هایی همچون «توییچ» محبوبیت پیدا کرده، گیم زنده در قالب استریم است. وب‌سایت توییچ هر ماه صد میلیون نفر بازدیدکننده دارد و افرادی از جاهای مختلف جهان به‌واسطه اینترنت به یکدیگر وصل می‌شوند تا گیم بازی کنند، با یکدیگر چت کنند و در این حوزه با هم ارتباط برقرار کنند. کتاب مرا ببین که بازی می‌کنم: توییچ و ظهور استریمینگ زنده گیم به پیامدهای رشد سریع بازی‌های رایانه‌ای آنلاین اختصاص دارد و نویسنده آن در مصاحبه با تعداد زیادی از متخصصان این حوزه تلاش کرده جنبه‌های مختلف موضوع را روشن سازد.

تیلور، نویسنده کتاب، جامعه‌شناس است و کتابش حاصل تحلیل عمیقی است از زندگی آنلاین بازیکنان گیم‌های زنده استریم مخصوصاً در پلتفرم توییچ. نویسنده می‌کوشد دریابد چطور بازی‌های رایانه‌ای شخصی و خصوصی در خانه‌ها تبدیل شده است به بازی‌های آنلاین که در وب‌سایت استریمینگ بین افرادی انجام می‌شود که هرگز یکدیگر را ندیده‌اند و گاهی از قاره‌های مختلف جهان با یکدیگر بازی می‌کنند. نویسنده کتاب سال‌های روی زندگی در شبکه و قوم‌نگاری شبکه‌ای (Netnography) کار کرده و برای نوشتن این کار بازدیدی هم از وب‌سایت توییچ در سانفرانسیسکو داشته است. قوم‌نگاری شبکه‌ای یک شیوه پژوهشی آنلاین است که در دهه‌های اخیر در میان جامعه‌شناسان باب شده و تعاملات انسانی را در ارتباطات دیجیتالی بررسی می‌کند.

نویسنده برای جمع‌آوری اطلاعات خود از تکنیک‌های چندرسانه‌ای هم استفاده کرده است، از چت‌های ویدیویی با بازیکنان گیم‌های آنلاین تا تحلیل مدل کسب‌وکار وب‌سایت‌هایی که خدمات استریمینگ گیم ارایه می‌کنند. تیلور در این کتاب بازیگران گیم‌ها را هم تقسیم‌بندی کرده است. باید توجه داشت که گیم‌های زنده استریم این قابلیت را به وجود آورده‌اند که بازیکن تماشاچی‌های زیادی نیز داشته باشند و گاهی به شخصیت‌های معروفی در دنیای گیم تبدیل شود. نویسنده این بازیکنان را دسته‌بندی کرده است: کسانی که چند گیم مختلف را بازی می‌کنند و کسانی که فقط روی یک گیم تمرکز کرده‌اند. این بازیکنان معمولاً به‌طور تمام‌وقت به بازی‌کردن مشغولند و کار دیگری ندارند. کتاب می‌خواهد از منظر گیم زوایایی از فرهنگ اینترنت را روشن کند.

پیوندهای فیس‌بوک با احساسات کاربران

کتاب قطع اتصال: پیوندهای عاطفی فیس‌بوک یک کتاب روشنگر و از طرفی هم پریشان‌کننده است. لب مطلب کتاب این است که وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک با گزینه قطع‌کردن اتصال با شبکه که نزد کاربران وجود دارد، به‌منزله یک خطر وجودی برخورد می‌کنند. در واقع، آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا به‌صورتی کاربران خود را اغوا کنند و او را در شبکه خود نگه دارند. برای اینکه فکر می‌کنند نابودی آن‌ها در گرو بیرون رفتن کاربران از شبکه است، هیچ خط‌قرمزی هم برای خود ندارند و دست به هر کاری می‌زنند تا این اتفاق نیفتد. نویسنده کتاب می‌گوید که با این کار، رفته‌رفته کنترل کاربران بر زندگی‌های دیجیتال خود رو به کاهش رفته است.