هوش مصنوعی بر پرده سینما

هال ۹۰۰۰: داستان یک صدا

2001: یک ادیسه فضایی در زمان اکرانش مخالفان و طرفداران بسیاری پیدا کرد و همین امر این فیلم را در زمره یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و

استنلی کوبریک فیلم 2001: یک اودیسه فضایی را در سال 1968 ساخت، یک سال قبل از رفتن نیل آرمسترانگ به ماه. رفتن انسان به ماه از جنس آرزو بود، خاصه برای ابرقدرت‌های دنیا. کوبریک در دوران خفقان جنگ سرد آینده‌ای را ترسیم کرد که امروز دیگر نه چیزی مضحک است نه دور از انتظار. رایانه هوشمندی که او در مرکزیت این فیلم قرار داد، «هال 9000»، اکنون دیگر در همه بخش‌های زندگی بشر حی و حاضر است، نه‌فقط از حیث صدا که از نظر نمایش کیفیت‌هایی انسانی‌، همه آنچه از عهده یک ماشین هوشمند برمی‌آید.

بسیاری تصور می‌کنند پای ایده هوش مصنوعی بعد از جنگ جهانی دوم به دنیای سینما باز شد، و نیز در بحبوحه رقابت ابرقدرت‌ها بر سر ارسال سفینه به ماه. اما هوش مصنوعی برای اولین بار در سال 1927 با فیلم متروپلیس به کارگردانی فریتز لانگ پا به دنیای نوپای سینما گذاشت. این فیلم داستان یک ربات انسان‌نماست که به‌شکلی کدگذاری شده تا در شهر کاملاً طبقه‌بندی‌شده بین کارگران و کارفرمایان، طبقات پایین علیه طبقه بالا شورش کنند و بر شهر مسلط شوند. 

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان