شیطان شریر تصاویر

نگاهی به سه‌گانه کاتسی اثر گادفری رجیو
کویانیس‌کاتسی اولین فیلم از سه‌گانه کاتسی (Qatsi) است: کویانیس‌کاتسی (Koyaanisqatsi)، پوواک‌کاتسی (Powaqqatsi)، ناکوی‌کاتسی (Naqoyqatsi).
نمایی از فیلم «ناکوی‌کاتسی»

در دو دهه اخیر تعداد فیلم‌هایی که با موضوع محیط‌زیست ساخته شده‌اند، هم در گونه مستند و هم داستانی، به‌نحوی چشمگیر افزایش یافته است، از زمین مای دیوید آتن‌برو گرفته تا پیش از طوفان به‌تهیه‌کنندگی لئوناردو دی‌کاپریو. سینماها و استریمینگ‌ها پر شده است از فیلم‌هایی که بر ضرورت اقدام بشر در حفاظت از محیط‌زیست تأکید می‌گذارند. در گونه داستانی معمولاً جهانی آخرالزمانی به تصویر کشیده می‌شود که در اکثر موارد یا جهان را خشکسالی فرا می‌گیرد یا به زیر آب می‌رود یا این جهان به تسخیر ماشین‌ها و ربات‌ها و کدها درمی‌آید. از مهم‌ترین فیلم‌ها و سریال‌هایی که با این مضامین ساخته شده‌اند می‌توان به وست ورلد و مکس دیوانه و هوش مصنوعی اشاره کرد.

در کنار این قصه‌های رایج، مدت‌هاست که بسیاری از فیلم‌سازان و مستندسازان برجسته جهان سراغ مضامینی چون تغییرات زیست‌محیطی و شکست‌های فاجعه‌بار مدیریت منابع و انواع دیگر داستان‌های سیاره‌ای و زیست‌محیطی رفته‌اند. ازجمله مستندهای مهم و چالش‌برانگیز دو دهه اخیر می‌توان به ساعت یازدهم، یخ روی آتش، پیش از طوفان، اقیانوس پلاستیکی و کاوزپایرسی: راز پایداری اشاره کرد که کانون توجه این آثار مسایلی چون گرمایش زمین، دامداری بی‌رویه صنعتی و تولید و مصرف بیش از حد پلاستیک و تأثیرات آن‌ها بر حیات کره زمین است. گرچه فیلم‌های مهم و برجسته‌ای در سال‌های اخیر با مضامین زیست‌محیطی ساخته شده است، بی‌تردید یکی از پیشگامان این عرصه فیلم کویانیس‌کاتسی ساخته گادفری رجیو است. رجیو ساخت این فیلم را از نیمه دوم دهه 1970 کلید زد و در سال 1982 منتشر کرد. او در این فیلم سلطه فناوری و صنعت را بر محیط‌زیست به تصویر می‌کشد، آن‌هم در زمانی که دنیا هنوز در آغاز ورود به عصر مابعد صنعتی و شکل‌گیری جوامع اطلاعاتی قرار داشت.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان