احضار تاریخ

گزارشی از آخرین مستند آدام کورتیس
آدام کورتیس در شرح این موضوع به ‌معرفی یکی از طرفداران سرسخت ایده اتوپیایی فضای سایبری می‌پردازد: جان پری بارلو. بارلو در دهه 1990 مانیفست
نمایی از فیلم «نمی‌توانم فراموشت کنم»

«امروز در سرتاسر بریتانیا و اروپا و آمریکا شاهد دوران عجیبی هستیم. جوامع دوپاره شده‌اند و به دو گروه مخالف تقسیم شده‌اند، نه‌فقط در سیاست که در فرهنگ هم. خشمی همگانی علیه نابرابری و فسادِ روزافزون وجود دارد و دیگر اعتمادی به نخبگان هم نیست. همه چیز از کار افتاده است. به‌نظر می‌رسد راه نجاتی نیست.» سریال مستند هشت‌ساعتی جدید آدام کورتیس با این جملات آغاز می‌شود.

کورتیس فیلم‌ساز و مستندساز معاصر انگلیسی است. او خود را روزنامه‌نگار می‌داند: روزنامه‌نگاری که رسانه‌اش فیلم است. کورتیس در آثارش، از جعبه پاندورا (1992) و عصرِ خود (2002) گرفته تا حادهنجارسازی (2016)، در جست‌وجوی تکه‌های فراموش‌شده یا هرگز دیده‌نشدۀ تاریخ است و می‌کوشد این تکه‌ها را همچون تکه‌های پازل کنار هم بچیند و به توالی معناداری برسد. او کار حرفه‌ای را از دهه 1980 در مقام خبرنگار/مستندساز در شبکه بی‌بی‌سی آغاز کرد و تاکنون بیش از سی فیلم مستند ساخته است. کورتیس با دسترسی به آرشیو گسترده و کم‌نظیر این شبکه ایده‌های جاه‌طلبانه‌اش را با سبک منحصربه‌فرد تدوینش در ترکیب اغواکننده فیلم و موسیقی به تصویر می‌کشد. اغراق نیست اگر کورتیس را یک مؤلف ـ کارگردان تمام‌عیار بدانیم. او فیلم‌هایش را با کمترین بودجه می‌سازد، تدوین آثارش را خودش انجام می‌دهد و آن‌ها را با صدای خودش روایت می‌کند.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان