موزه‌های ایران عجالتاً تعطیل

رباتی که در موزه هنرهای معاصر «هیستینگز» بریتانیا به تابلوی نقاشی خیره شده است/ عکس: نیویورک تایمز

سال 2013 موزه ملی استرالیا برای نخستین بار و به‌صورت آزمایشی شرایط بازدید مجازی از موزه را فراهم کرد. در بازدید مجازی بازدیدکننده قادر بود رباتی مجهز به دوربین و میکروفن و بلندگو را از راه دور در فضای موزه حرکت داده و کنترل کند. بازدید مجازی از موزه ملی استرالیا با استقبال زیادی روبه‌رو شد، به‌ویژه از سوی کسانی که فرصت و شرایط سفر به پایتخت را نداشتند.

این روزها بازدید آنلاین از اصلی‌ترین خدمات موزه‌ها به بازدیدکنندگان در سراسر جهان است. در بعضی موزه‌ها تعداد بازدید حضوری اختلاف چندانی با آمار بازدید آنلاین ندارد. به نظر می‌رسد امکان تحقق اهداف اصلی موزه، یعنی معرفی و نمایش آثار و ارایه اطلاعات و ایجاد فضای پژوهش و تعامل بین بازدیدکننده و موزه، در محیط آنلاین نیز میسر است.

موزه و رسالت آن

وظیفه‌ موزه‌ها سنتاً حفاظت و نگهداری و نمایش اشیاء است. برخی از کارشناسان فرهنگی موزه را ساختمانی می‌دانند که در آن آثار هنری و اشیای ارزشمند نگهداری و به نمایش گذاشته می‌شود. برخی نیز آن را مؤسسه‌ای می‌دانند که آثار ارزشمند را جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌کند و به نمایش می‌گذارد. شاید تعریف دوم، که موزه را به فضایی فیزیکی و بنایی برای نمایش آثار تاریخی محدود نمی‌کند، به نگاهی که امروز در مورد موزه وجود دارد نزدیک‌تر باشد. موزه‌ها امروز نه ساختمانی برای نمایش آثار تاریخی و هنری، بلکه پدیده‌هایی اجتماعی و فرهنگی‌اند و می‌توانند به مراکزی برای تبادلات فرهنگی و تاریخی اقوام و فرهنگ‌های مختلف تبدیل شوند. محدودکردن آن‌ها به یک فضای فیزیکی با مسئولیت‌هایی که در جهان امروز بر عهده موزه گذاشته شده است، همخوانی ندارد.

خواننده گرامی
ادامه مطلب را می‌توانید با اشتراک دیجیتال «بازخورد» بخوانید.

با اشتراک دیجیتال:
ـــ به محتوای مطالب شماره جاری دسترسی دارید.
ـــ آرشیو کامل شماره‌های شش سال گذشته مجله در اختیارتان است.
ـــ مطالب ویژه وب‌سایت را می‌خوانید.

گزینه‌های اشتراک را در ادامه همین صفحه ببینید


اشتراک یک‌ماهه

یک ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱ روز رایگان

۵۰

هزارتومان

اشتراک سه‌ماهه

سه ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۵ روز رایگان

۱۲۵

هزارتومان

اشتراک شش‌ماهه

شش ماه دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۰ روز رایگان

۲۲۵

هزارتومان

اشتراک یک‌ساله

یک سال دسترسی به تمامی مطالب وب‌سایت + ۱۵ روز رایگان

۳۶۰

هزارتومان