سرمقاله شماره 19 بازخورد

گزارش به خوانندگان در آستانه چهارمین سال انتشار

بازخورد با شماره نوزدهم وارد چهارمین سال انتشار می‌شود. در سرمقاله اولین شماره سال جدید، طبق سنت هر ساله، گزارشی از کم‌وکیف انتشار مجله به خوانندگان ارایه می‌کنیم.

مجله بازخورد با شماره نوزدهم وارد چهارمین سال انتشار می‌شود. در سرمقاله اولین شماره سال جدید، طبق سنت هر ساله، گزارشی از کم‌وکیف انتشار مجله به خوانندگان ارایه می‌کنیم.

در سال 1399 فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به انبوه مشکلات اقتصادی قبلی، نظیر کمبود و گرانی کاغذ و چاپ و مشکلات توزیع، اضافه شد.‌ همه‌گیری کوویدـ19 باعث رکود فعالیت‌های فرهنگی شد، کتاب‌فروشی‌ها مدتی از سال را تعطیل بودند، مرسوله‌های پستی با تأخیر به دست خوانندگان ‌رسید و جز این‌ها. با وجود این، مشترکان و مخاطبانی که از شهرهای دور و نزدیک کشور خواننده بازخورد بودند و مخاطبانی که در رسانه‌های اجتماعی مجله را دنبال ‌کردند و ابراز محبت داشتند، مشوق اصلی ما در ادامه راه انتشار مجله هستند.

در سالی که گذشت سه بخش به مجله اضافه شد. بخش «ادبیات» از ابتدای سال شروع به کار کرد که مشخصاً بر ادبیات علمی‌تخیلی متمرکز است. بخش قابل‌توجهی از مطالب بازخورد راجع به فناوری‌های ارتباطی است و در ادبیات علمی‌تخیلی نیز فناوری نقشی پررنگ دارد. البته مطالب بخش‌هایی نظیر «ویدیو» و «ادبیات» میان‌‌رشته‌ای‌اند و از یک‌سو به ارتباطات و رسانه‌ها و فناوری‌های ارتباطی پهلو می‌زنند و از سوی دیگر به ادبیات و هنر.

بخش «اندیشه» نیز در سال 1399 به مجله افزوده شد. در این بخش، هر شماره به معرفی یک فیلسوف در زمینه فناوری و ارتباطات می‌پردازیم. البته تمامی آرا و آثار این چهره‌های فلسفی به دنیای ارتباطات و فناوری اختصاص ندارد، اما از متفکران و نظریه‌پردازان سرآمد این حوزه‌ها هستند. در کنار معرفی فیلسوفان، یکی از مهم‌ترین مقالات ایشان نیز ترجمه می‌شود.

بخش «دانش» نیز در سال گذشته به مجله اضافه شد که مکمل بخش «فناوری» است. در این بخش، به مسایل زیربنایی‌تر حوزه فناوری می‌پردازیم و موضوعات فنی از چشم‌اندازی علمی و از زاویه روزنامه‌نگاری علم بررسی می‌شود.

همچنین سعی کردیم دسترسی مخاطبان به نسخه‌های چاپی و دیجیتالی مجله را راحت‌تر کنیم. بازخورد به پیشخوان دو فروشگاه اینترنتی نسخه‌های چاپی مجلات اضافه شد. صفحه اینترنتی فروش مستقیم نسخه‌های چاپی را نیز راه‌اندازی کردیم. علاوه بر این، نسخه‌های دیجیتالی مجله در دو فروشگاه بزرگ دیگر نیز عرضه شد. در حال حاضر، نسخه دیجیتالی تمامی شماره‌های بازخورد در هر سه فروشگاه اصلی نسخه‌های دیجیتال مجلات در دسترس است.

در سال پیش رو سامانه اشتراک آنلاین مجله نیز راه‌اندازی خواهد شد و مخاطبان می‌توانند با پرداخت حق‌اشتراک وب‌سایت مجله به تمامی مطالب آرشیو بازخورد دسترسی داشته باشند. بنابراین به‌زودی می‌توانید برای مطالعه نسخه کامل مطالبی که در رسانه‌های اجتماعی مجله معرفی می‌شوند، مستقیماً به وب‌سایت بازخورد مراجعه کنید. بازخورد مجله‌ای متن‌محور است و توصیه تحریریه مطالعه نسخه چاپی است. بااین‌حال، از حضور در فضای آنلاین، که جزء لاینفک رسانه‌های امروز است، غافل نبودیم. دنبال‌کردن بازخورد، چه در قالب چاپی و چه دیجیتالی، ما را در ادامه راه دلگرم می‌کند.